2021. január 26., kedd

sétálhatunk Tokióban

 https://www.youtube.com/watch?v=cUb1MAZsntE&feature=youtu.be

Nem semmi, mennyi új programozási nyelv készül mostanában (és mindegyiknek -lang-ra végződő weboldala van). És mindegyik egész jó ötleteket tartalmaz és persze nagyja sosem válik széles körben használttá, de a népszerű nyelvek szépen átemelnek jó ötleteket amelyeket ezekben a kísérleti nyelvekben próbálnak ki.Most pl. egy párhuzamos programozásra kitalált funkcionális nyelvet találtam, ami már sok éve készül és eléggé kiforrott is, az a neve, hogy futhark. A párhuzamos programozás alatt gpu-t kell érteni egyelőre, a funkcionális nyelv alatt meg nagyjából referenciális átlátszóság ami a legfontosabb, legalábbis amennyire én értettem. Jó lenne kipróbálni, lassan jön a grafika a játékban, de sajnos még nem támogat Vulkan-t, csak CUDA-t meg OpenCL-t, az pedig nem nyerő már,hogy lassan kifutok a linkelhető mósön dizájnerekből (hacsak nem kezdek neki keresni újakat), lehet programozási nyelvekre kéne linkelgetni, egy jó tucat érdekes nyelvet találtam mostanában.Bees and bombs.Most nem zene lesz a jótúb rovatban, hanem Jonathan Pie brit komikus twitteres beszólását linkelném. Az a vicces, hogy megnéztem ezt a videót az automatikusan generált angol feliratokkal és az a durva, hogy 99%-ban helyes feliratot generált a youtube. Aztán megnéztem az én utolsó videómat is és hát az én szar kiejtésemet is 99%-ban felismerte a jótúb, szóval szerintem valamikor nemrég óriásit fejlődött a beszédfelismerőjük. Ami alapvetően jó, de persze lehet rosszra is használni, ha nagyon akarja Gúgel.Azt állítja a Véjmó (azaz Gúgel) feje, hogy ugyanmár, a Tecla autói sosem lesznek teljesen önállóak, mert még nem azok és amúgy is, nagyon pontatlanok a szenzoraik, sokkal pontatlanabbak mint a Véjmó szenzorai akik lidárral kardoskodnak.Nos. Természetes, hogy az egyik nagy versenyző az önvezető autók világában be fog szólni a másik nagy versenyzőnek, itt tényleg illett volna megszólítani a másik felet is, legalább egy bekezdés erejéig, de azt hiszem, Németországban illik szapulni a Teclát, legalábbis amig el nem árasztja a német piacot olcsó és jó elektromos autókkal, ami pár éven belül valószínűleg be fog következni, hiszen már a gyárat is lassan befejezik Berlin mellett.Nem hinném, hogy már a mostani önvezető rendszerekben a percepció, azaz a külvilág észlelése lenne a gond. Szerintem már mind a Tecla, mint a Véjmó rendszere a környező 50 métert 10 centis pontossággal rekonstruálja annyira, hogy el tudja dönteni minden 10x10x10 centis tárgyról, hogy nagyjából micsoda, áll-e vagy mozog és ha mozog, akkor nagyjából merre. Szerintem ez már több mint amire az ember képes átlagosan, persze az embernek van egy szuper képessége, ugyanis fókuszálni tudja a figyelmét egy dologra és ezzel mind jobb minőségű információkhoz jut hozzá (bár ugye a sebesség becsléséhez több ideig kell követni a tárgyat, hogy jó becslést kapjunk) és ráadásul nagyon jól el tudja dönteni, hogy mennyire releváns az a tárgy számára. Szerintem nagyjából ez utóbbi dologgal van a legnagyobb baj a mostani rendszerekben, hiába tudják kategorizálni az embereket és az autókat és még az egyenes vonalú mozgásukat is kiszámítani még akár a sávok és járdák figyelembe vételével is, amikor ezek az aktorok elkezdenek egymásra figyelni és kanyarogni, akkor már el vannak veszve ezek a rendszerek. Valószínűleg a klasszikus módszerekkel nem is lehet megoldani ezt a problémát, mindenképpen valamilyen tanulás alapú megoldás kell majd és ebben viszont a Tecla előnye behozhatatlan a mostani Véjmóval szemben (persze a jövő Véjmója akár szövetkezhet olyan autógyártókkal, amelyek lemaradtak az önvezetés versenyében és rengeteg autóba tehetik be a rendszerüket, ha elég olcsó lesz, a lidár is lesz valamikor olyan olcsó, mint most a kamera).Szóval ha fogadni kell, én a Teclára fogadnék. Persze, idén még nem lesz önvezető autó, se jövőre, utána majd meglátjuk, egyelőre nem nyilatkozom.
Ez is zene. Nekem mindenesetre tetszik.Pikszelek. BBC Micro Bot, mekkora királyság.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Working with AI in real life

People can encounter and use AI in their work in many different ways. Here are three common examples: You can work as a professional who has...