Ha két napja azt vizionáltam, hogy 20 év múlva az orvosokat lecseréljük robotokra, akkor most azt vizionálom, hogy a közigazgatásban dolgozóknak 95%-át meg 10 év múlva cseréljük le, amikorra már meglesz az emberi szintű mesterséges intelligencia.Két kérdés merül fel, az egyik az, hogy az emberi szintű mesterséges intelligencia el tudja-e majd látni a közalkalmazottak 95%-ának feladatait? Nos, szerintem igen, bár nem tudnám felsorolni az összes feladatukat, azért elég merészen kijelentem, hogy igen. Ráadásul rögtön egy csomó dologban sokkal jobban is el tudja majd végezni a feladatokat, például mindenféle nyelveken fog tudni beszélni, ezért a nyelvi jogok automatikusan teljesülnek, de nem csak nekünk, hanem a csak szuahélit beszélőknek is. Ráadásul mindig kedvesek lesznek, a nap bármely órájában rendelkezésre állnak és nem küldözgetnek egyik ablaktól a másikig, ráadásul a személyinket sem fogják hetvenszer lemásolni, elég egyszer azonosítani magunkat az ügyintézés kezdetén és utána kapunk egy egyedi tokent amivel tovább azonosíthatjuk magunkat, ahogy az most éppen az interneten is történik. Ráadásul az "ügyek" is pillanatok alatt elintéződnek és nem kell várni 20 munkanapot amíg a "gépezet" bedarálja a kérésünket.A másik kérdés meg az, hogy akarjuk-e ezt a változást. Nos, úgy hiszem, hogy akarni fogjuk, mert tényleg sokkal tisztább, szárazabb lesz az életünk tőle, másrészt pedig lassan azért elindulunk a digitalizáció irányába, legalábbis a mostani kormány ezt ígéri, persze lehet, hogy nem nagyon fog sikerülni neki, mert most tényleg túl sok probléma szakadt a nyakába. Aztán a digitalizáció nem olyan egyszerű dolog, Romániában egyelőre nem is csinálják nagyon jól, de úgy gondolom, könnyebb jól csinálni a szájbert mint több százezer embert átnevelni, hogy köszönömöt mondjon.Van itt még egy dolog. Az it óriások is nagyon dolgoznak azon, hogy automatizálják az ügyfélszolgálatukat, amely szerintem nagyjából ekvivalens komplexitású a közigazgatásban dolgozókkal. A gúgel egy kicsit túl is tolta a dolgot, talán túl keveset költ már most az emberek által szolgáltatott szupportra, de tuti, hogy meg fogja oldani ezt a problémát a következő 10 évben, talán még pár évvel hamarabb is. Akkor meg tuti eladó lesz a rendszerük, ha másképp nem, felhőszolgáltatásként és az emberek meg fogják szokni, hogy a cégekkel az interakciójuk átalakul, valószínűleg el is fogják várni a minőséget a "köz" szolgáitól.Abba nem megyek bele, hogy realisztikus-e a 10 év, szerintem igen, de persze lehet, hogy tévedek. Lehet, hogy 20 év lesz, de az biztos, hogy át fog alakulni ez a dolog. És mindenki profitálni fog belőle. Reméljük.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése